Search

Vaikuttajan luoma sisältö, toimiiko se?

Vaikuttajan luoma sisältö (IGC) on korkeasti arvostettua ja hyödyllistä markkinointia kenelle tahansa B2C yrittäjälle tänä päivänä


gif

Mikään tuote ei ole niin tehokas että se pystyisi pelastamaan sinut huonon sisällön kiroukselta.


Olet varmasi törmännyt somevaikuttajien sponsoroituun sisältöön käyttäessäsi Instagramia.

Vaikuttajat tietävät kuinka luoda upeaa sisältöä pienemmällä budjetilla, näin myös sinä voit säästää!Vaikuttajan luoma sisältö tuo pienemmällä budjetilla lisäarvoa tuotteellesi. 

Hyvä sisältö luo luottamusta, luottamus kasvattaa kassavirtaa.


Asiakas pääsee myös arvioimaan miten hyvin tuotteesi sopisi hänen elämäntyyliinsä kun näkee tuotteen ihan oikeassa ympäristössä eikä pelkästään katalogikuvana.Vaikuttajasisältö ei kuitenkaan korvaa katalogikuvastoa. Verkkosivuillasi oletuskuvan tuotteestasi tulisi aina olla katalogimainen, neutraalille taustalle kuvattu selkeä tuotekuva. Muut kuvat voivat olla vaikuttajan luomaa sisältöä joka tuo enemmän lihaa tuotteesi luiden ympärille ja luo sille tarinan.Millaiseen vaikuttajaan sinun kannattaa sitten ottaa yhteyttä?


gif

Käytä toivomiasi hashtageja jotka tavoittavat kohdeyleisösi sekä sijaintia löytääksesi juuri sinun aihepiiriisi sopiva vaikuttaja.


Kun löydät spekseihisi sopivan vaikuttajan, hänen profiilissaan näet ehdotuksia samankaltaisista käyttäjistä jotka voisivat myös sopia tarpeisiisi. 


Sopiva seuraajamäärä pienemmälle budjetille on n. 1,0000-25,000, tätä suuremmilla seuraajamäärillä olevat vaikuttajat tulevatkin sitten maksamaan jo enemmän.

Pienemmillä seuraajamäärillä varustetut vaikuttajat usein käyttävät enemmän aikaa luodakseen merkitsevää sisältöä tuotteellesi. 


Listaa sinulle sopivat vaikuttajat ja sitten vaan alat ottamaan yhteyttä esimerkiksi yksityisviestillä jos email-osoitetta ei ole saatavilla. Muista briiffata vaikuttaja tuotteestasi ja mitä odotat yhteistyöltä saavasi. 


Älä kuitenkaan tee turhantarkkoja ohjeita toivomastasi sisällöstä vaan anna vaikuttajan luovuuden ja mielikuvituksen lentää. Juuri luovuuden takiahan tähän vaikuttajaan alunperinkin otit yhteyttä! 


Briiffin ja ohjeiden olisi hyvä olla mahdollisimman selkeät ja itse ohjeistuksen tulisi olla maksimissaan yhden A4:sen luokkaa. Briiffissä voit avata enemmän tuotteen uniikkeja ominaisuuksia sekä brändisi sanomaa joista vaikuttaja voi valita tärkeimmät pääkohdat luomaansa sisältöön.Paljonko vaikuttajalle tulisi sitten maksaa palveluistaan? 



gif

Tätä on erittäin vaikea arvioida etukäteen joten tämä keskustelu tulee käydä yrittäjän ja vaikuttajan kesken.


Voittomarginaalin tulisi olla sinulle 60-75% luokkaa. Hintaan vaikuttaa postauksen tekoon kulunut aika (haluathan tuoretta, uudenlaista sisältöä), vaikuttajan seuraajamäärä sekä tuotteesi markkinarako. 


Jos kauppaamasi tuotteen arvo on lähempänä sadan euron luokkaa voitte keskustella jopa palveluiden vaihtamisesta ja hoitaa maksun tällä tavoin jos se molemmille sopii. Vaikuttaja: muistathan että myös näistä tulee maksaa veroa. Onko se sen arvoista?


Jos kohtelet vaikuttajia hyvin, se avaa suuria mahdollisuuksia asiakashankintaan instagramissa. Et saa pelkästään hyviä kuvia tuotteistasi vaan voit mahdollisesti laajentaa tarjontaasi instagramissa rakentamalla hyviä suhteita ja  markkinointiyhteistyökuvioita vaikuttajien kanssa.

1 view0 comments